Kiedy jest wykonywana wycena przedsiębiorstw, opis popularnych metod wycen.

W niejednym przypadku pojawia się potrzeba dokładnego określenia wartości jakiegoś Przedsiębiorstwa albo firmy. Najczęściej będzie to przy transakcji sprzedaży, gdy obie strony są zainteresowane tym, aby otrzymać takie operacje.

Konsumenci

Autor: Ricardo 清介 八木
Źródło: http://www.flickr.com
Oczywiście kupujący będzie chciał wynegocjować jak najniższą cenę, sprzedającemu zależeć będzie na tym, żeby było to więcej. Rzetelnie wykonana wycena przedsiębiorstwa wyceny przedsiębiorstw da punkt wyjścia do dalszych negocjacji i rozmów, które często kończą się podpisaniem umowy. W pewnych sytuacjach zastanowić się można nad wykonaniem wycen kilkoma rozmaitymi metodami, ponieważ każda z nich będzie się opierać na czym innym i da zapewne nieco różne rezultaty. Wówczas wycena aktywów i pasywów (sprawdź tutaj) przeprowadzona dwoma sposobami pozwoli na uśrednienie wartości, a tym samym na uzyskanie realniejszej ceny za transakcję.
Generalnie metody wyceny – zobacz ofertę firm można podzielić na dwie podstawowe grupy, to znaczy dochodowe i majątkowe. Przy wycenie majątkowej za punkt startowy obiera się wartość wszystkich materialnych składników, jakie posiada firma, czyli gruntów, budynków czy urządzeń. Niestety przypadku tej wyceny (http://www.rezerwy24.pl/oferta_wyceny_rezerw_aktuarialnych) nie bierze się pod uwagę niematerialnych wartości, takich jak pozycja rynku czy doświadczenie pracowników.

Trochę inaczej do zagadnienia podchodzą wyceny dochodowe, one z kolei oparte są przede wszystkim na osiąganych przez firmę dochodach i kosztach. Przy metodzie dochodowej popularnych jest parę różnych jej wariantów, które się różnią podejściem do samej wyceny i użytymi wskaźnikami.