Efektywność reklamy to jej najważniejsza cecha

Czy kiedy idziemy do sklepu, kupujemy produkt czy może obietnicę jego otrzymania? Pytanie retoryczne? Nie do końca, przynajmniej gdy realizujesz kampanię reklamową w polskich mediach!

E-handel

Autor: www.sxc.hu
Źródło: www.sxc.hu
Czy nie denerwuje Was sytuacja, w której wzrost sprzedaży utożsamia się z działaniem jednego działu – sprzedaży? A dodatkowo gratyfikacja finansowa za sukces zostaje przyznana właśnie temu działowi! A nam marketingowcom, pozostaje satysfakcja z dobrze wykonanej pracy oraz uścisk dłoni prezesa.

Powszechnie stosowanym sposobem rozliczania reklamy w Polsce jest model “płać za emisję”, niezależnie od tego z jakim medium mamy do czynienia. Ten tzw. model emisyjny, w internecie nazywany jest mianem CPM (Cost per Mille – koszt za tysiąc odsłon) choć jest obowiązującym w mediach, jest wyjątkowo mało korzystny z punktu widzenia reklamodawców zabiegających o efekty. Dlaczego? Przedsiębiorstwa wydając miliony złotych na kampanie reklamowe, “kupują” jedynie mglistą obietnicę zwiększenia sprzedaży, nie znając skuteczności swoich działań. Żadne medium nie gwarantuje nam efektów realizowanych kampanii marketingowych. zwyczajnie, to co kupujemy w domu mediowym lub w stacji telewizyjnej czy radiowej to gwarancja emisji naszej reklamy. Kliknij agencja public relations aby dowiedzieć się więcej!

A gdyby tak można było zaplanować, że realizując kampanie reklamową przy stałym budżecie, zwiększymy sprzedaż do poziomu X – czyli pozyskujemy Y nowych klientów? I nie była by to obietnica, a faktyczna obwiązująca umowa z mediami. Wtenczas, zarówno nasza satysfakcja zawodowa, jak i finansowa wyglądałaby dużo lepiej. Co ważne, marketing nie byłby już wsparciem dla sprzedaży oraz kosztem w firmie!

Realizowanie kampanii w modelu “płać za sukces” można stosować długofalowo. A co najważniejsze, wydatki na ten typ promocji mogą śmiało obciążać budżetu sprzedażowy. W Polsce, co prawda w praktyce nie dywersyfikuje się kampanii marketingowych na te realizowane z budżetów marketingowych i sprzedażowych, nie mniej warto zastanowić się nad takim podejściem i zacząć realizować kampanie online z budżetu sprzedażowego. Ważne jest również kreowanie wizerunku firmy.

W poczytnym brytyjskim magazynie “The Economist”, w artykule poświęconym reklamie online, autor pisze: “To koniec marketingu! Przynajmniej takiego jaki znamy… Jeżeli chcesz skutecznie kontrolować marketing we własnej firmie, a przede wszystkim monitorować efektywność promocji online oraz koszty takich działań, zacznij korzystać z modelu >>płać za sukces<<. Wówczas przestanie on być wyłącznie źródłem kosztów w Twojej firmie. Dzięki temu modelowi wydatki na reklamę stają się kosztami zmiennymi firmy, które skutecznie zwiększają jej zysk." Tak więc reklama w modelu "płać za efekt" jest kosztem, ale co ważniejsze kosztem zmiennym. Im więcej zatem sprzedajemy, tym więcej możemy wydać na tego typu reklamę!