Co zrobić z podatkiem – Znajdź więcej na temat rozliczania podatkowego Własnej deklaracji podatkowej PIT.

Możliwość przekazywania 1 procenta swojego podatku na rzecz wybranej przez siebie organizacji pożytku publicznego (OPP) istnieje w Polsce od paru lat. Czy warto wspierać w ten sposób organizacje pozarządowe?

podatki

Autor: Dave Dugdale
Źródło: http://www.flickr.com
Żeby udzielić odpowiedzi na to pytanie, trzeba by przedstawić w skrócie ideę działalności zarówno organizacji pozarządowych, jak i organizacji pożytku publicznego. Status i przywileje OPP nie przyświecają każdej organizacji pozarządowej.
Najlepiej wyjaśnią to poniższe definicje:- organizacja pozarządowa (ang. non-governmental organization) to instytucja założona powstała z inicjatywy własnej obywateli, nie dla zysku, lecz aby działać na rzecz społeczeństwa, np. stowarzyszenie, fundacja.- organizacja pożytku publicznego to wg Ustawy z dnia 23 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U.03.96.873) to rodzaj organizacji pozarządowej – spełnia ona dodatkowe wymagania dotyczące jej funkcjonowania. Dzięki temu zostaje wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego i zyskuje szczególne uprawnienia.
Każda organizacja pożytku publicznego ma wiele przywilejów:- szansę na otrzymanie jednego procentu podatku od podatników podatku dochodowego od osób fizycznych,- zwolnienie od podatku dochodowego od osób prawnych, od nieruchomości, od czynności cywilnoprawnych, od opłaty skarbowej i sądowej,- prawo do nabywania na szczególnych warunkach użytkowania nieruchomości będących własnością Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego,- możliwość wykonywania w organizacji pracy przez poborowych skierowanych do odbycia służby zastępczej,- perspektywę bezpłatnego informowania o działalności organizacji w jednostkach publicznej radiofonii i telewizji.

Jak można zobaczyć z powyższej listy, jedynie organizacja pożytku publicznego jest uprzywilejowana do otrzymywania podatku dochodowego od osób fizycznych . Do roku 2007 włącznie, aby wesprzeć organizacje pożytku publicznego trzeba było najpierw wpłacić na jej konto wyliczoną wcześniej kwotę pieniędzy, ponosząc jednocześnie dodatkowy koszt operacji bankowej, a dopiero po co najmniej miesiącu odzyskać powyższą kwotę od Urzędu Skarbowego (oczywiście, bez kosztów operacji bankowych) informacje finansowe Od stycznia 2008r., rozliczając PIT, nie trzeba już fatygować się do banku, czy też ponosić jakichkolwiek kosztów bankowych, aby pomóc organizacji pożytku publicznego swoim podatkiem. Przekazując w ten sposób nawet niewielkie sumy, można sprawić wiele dobrego organizacji powędrowało w 2008 roku 291 594 362,90 zł!, co stanowi 176,56 % pieniędzy z roku wcześniej.
Oprócz przywilejów OPP ma również obowiązki, z których największy to wykonywanie specjalnego sprawozdania merytorycznego i finansowego oraz podleganie pod kontrolę ministra do spraw zabezpieczenia społecznego (obecnie minister pracy i polityki społecznej). Ów minister ma prawo wystąpić z wnioskiem o przeprowadzenie kontroli do organu kontroli wyspecjalizowanego w kontrolowaniu danego rodzaju działalności (art. 29 ust. 6 ww. ustawy), np.: urzędy kontroli skarbowej i urzędy skarbowe, służba celna, Państwowa Inspekcja Pracy, inspekcja sanitarna lub farmaceutyczna, inspekcja budowlana, służba ochrony zabytków, urzędy pracy, inspekcja ochrony środowiska, nadzór edukacyjny, dozór techniczny. Przez wzgląd na status takiej organizacji i ciągły, surowy nadzór jest ona bardziej wiarygodna niż organizacje, które owym statusem nie mogą się pochwalić. Warto o tym pamiętać przy wybieraniu organizacji, której chce się przekazać darowiznę. Wybierając organizację pożytku publicznego, mamy większą gwarancję rzetelności i prawidłowej dyspozycji darowizną. od razu nasuwa się pytanie:pytanie, komu przekazać swój 1 procent podatku? Jak znaleźć tę najbardziej właściwą organizację? Najlepiej po prostu rozejrzeć się dookoła. Być może w okolicy jest jakaś organizacja pożytku publicznego (opp), która aktywnie działa, do której siedziby można się udać i naocznie sprawdzić jej pracę.
Dla osób, które nigdy jeszcze nie przekazywały swojego jednego procenta podatku, warto jeszcze raz zaznaczyć, że nie ma w tym nic skomplikowanego i ogranicza się do wyliczenia 1 procenta podatku i pisania go we właściwej rubryce z podaniem nazwy organizacji pożytku publicznego oraz podaniem jej numeru KRS. W 2007 roku jeden procent podatku przekazało 5 134 675 podatników, co stanowi tylko 20,4 % ich całkowitej liczby. Najmniejszy udział w przekazaniu 1 procenta podatku stanowią emeryci i renciści, których w Polsce jest przeszło 7,3 mln osób z których aż 5,8 mln osób nie rozliczyło się samodzielnie z Urzędem Skarbowym (bez czego nie jest możliwe przekazanie 1 procenta podatku). Co oznacza, że tylko co piąty emeryt lub rencista samodzielnie rozliczył PIT, a więc na organizacje pożytku publicznego powędrowało wsparcie od jeszcze mniejszej liczby osób. Sami emeryci i renciści mogli wesprzeć potrzebujących w roku 2007 kwotą przeszło 70 mln złotych w postaci 1 procenta podatku Dlaczego tego nie zrobili? Przyczyn jest wiele. Jednymi z głównych to iż nie rozliczają PITu samodzielnie (ZUS wykonuje to za nich), jak również mała kwota jednego procenta podatku. Przeciętna emerytura (zobacz ponowne przeliczenie emerytury 2021) i renta to 1 251,74 zł/m-c, z czego 1 procent podatku to kwota ok. 10 zł. To 10 zł wydaje się taką nieznaczną kwotą pieniędzy, że wielu naszych seniorów ma wątpliwość nad sensem przekazywania takiej kwoty. Statystyka pokazuje, że siła tego „grosza” jest nie w wielkości pojedynczych kwot, ale ich ilości. Blisko 95 % podatków to podatnicy z I przedziału podatkowego, czyli posiadający średni dochód w wysokości 1 229,5 zł/m-c, z czego jeden procent podatku to również kwota ok. 10 zł. Te dziesięciozłotówki to aż blisko 78 % całej kwoty 1 procenta możliwego do przekazania dla organizacji pożytku publicznego.

Pamiętaj, że praktyka dowodzi, iż organizacje pozarządowe są dużo efektywniejsze niż w strukturach państwowych. Nie zmarnuj swojej szansy – i przekaż swój podatek na cele charytatywne. Zachęć do tego innych podarujesz potrzebującym więcej niż 1%. Jeśli masz problem z wypełnieniem PITu, poproś o pomoc (być może Twój znajomy będzie w stanie Ci pomóc). Los wielu potrzebujących leży w Twoich rękach!

Related posts

Dobrze zarządzana firma to podstawa sukcesu

Dowolna firma, jaka chce się rozwijać potrzebuje troszczyć się o całościowe szkolenie swoich pracowników. Ważne są wszelakie umiejętności, jakie można wykorzystać w zawodowej działalności.Jeśli idzie o wzrost efektywności działań pracowniczych, istotny jest także zgrany zespół.

Zbliża się koniec kwietnia, nie zapomnij zadeklarować PIT-a

Pierwszy kwartał każdego roku w Polsce to moment, kiedy większość ludzi musi pomału zacząć sporządzanie rozliczeń podatkowych. Bowiem każda jednostka, która w poprzednim roku otrzymała jakiekolwiek przychody, musi z nich się rozliczyć w urzędzie podatkowym. Wówczas potrzebujemy uzupełnić właściwy formularz, który wybieramy w rozróżnieniu od tego, jakiego typu było źródło otrzymanych dochodów. Najwięcej osób wybiera druk numer 37, przeznaczony dla osób zatrudnionych na umowę o prace, a także emerytów. Oto kilka sposobów na prędkie uporanie się z tym zadaniem.

Rozliczenia online i ich wartości

Od kilku lat zdołamy rozliczać PIT poprzez Sieć, tyczy się to przeróżnych formularz podatkowych, między innymi nieraz wypełnianego PIT-37. Niemniej mnogość jednostek wciąż nie korzysta z tej postaci rozliczenia, zatem obecnie zachęcimy do rozliczeń internetowych, podając ich najlepsze zalety.

Pożyczka na dowód viasms, czyli w jaki sposób otrzymać niezbędne nam środki.

Każdemu z ludzi zdarza się czasami, że nagle wypadnie jakiś nieoczekiwany wydatek, na który trzeba niestety szybko wygospodarować gotówkę. A warto dodać, że bardzo często jest to całkiem znaczna suma, którą możemy akurat nie dysponować. Dobrze, kiedy w takim wypadku mamy odłożone na koncie odpowiednie kwoty i teraz, kiedy pojawiła się potrzeba, to możemy z nich skorzystać i nie martwić się, że później braknie nam kasy.

Latest posts

Najlepsze propozycje apartamentów do kupienia – Kraków

Pragnąc zainwestować w określoną nieruchomość, zwykle nie decydujemy się spontaniczność. Jest to właściwa cecha, lecz nie w każdym momencie rekomendowana. Biorąc pod uwagę Kraków, stwierdzić powinno się, że uroczo zlokalizowanych oraz wspaniale zaaranżowanych apartamentów tu nie brakuje. Mnogość ofert apartamentów, jakie wystawione zostały do sprzedawania, interesuje klientów na rynku. Nie tylko Polacy chętni są, by inwestować w nieruchomość w Krakowie, o czym świadczy spore zainteresowanie.

Każda drukarnia we Wrocławiu proponuje ogromny zakres świadczeń swoim klientom

Aktualnie korzystanie z świadczeń punktów kserokopii czy zawodowych drukarni jest dla każdego człowieka nadzwyczaj przystępne. Dopuszczalne jest spełnianie wszelkich zamówień, bowiem techniki druku, które są aktualnie wykorzystywane przynależą do wyjątkowo postępowych, co szczególnie pozwala na przygotowywanie wydruków wysokiej jakości.

Drukarnie, w jakich da się zamawiać materiały dla swojego miejsca pracy

W dużych aglomeracjach miejskich nie będzie kłopotu z tym, by wyszukać drukarnie, w których da się zamawiać materiały dla własnego miejsca pracy. Szczególnie, podczas gdy będzie mieć się już przygotowane wzory. Można dzięki temu uposażyć biuro w taki sposób, żeby świetnie wyglądało każdego dnia i by pracownicy mogli sprawnie wykonywać własne obowiązki, ale i jest szansa się pokusić o to, aby zamówić w tej drukarni rzeczy na specjalne konferencje, albo spotkania z partnerami biznesowymi.

Forma leasingu nie jest nikomunieznana, bo z tym określeniem spotykamy się od lat. Nowinka dotyczą tej formy wypożyczania jest to, że nie musi on dotyczyć jedyniesprzętów ruchomych.

Nabycie mieszkania bądź domu to w dalszym ciągu w naszym kraju niesłychanie niemały problem. Ajencje żądają dość wysokiego wkładu swojego, wysokiej zdolności kredytowej i konkretnej umowy potwierdzającej najlepiej zajęcie na zawsze. Cóż wszystkim tym wymogom większość młodych osób nie jest w stanie podołać.

Elektroniczny system obiegu dokumentów, czyli w jaki sposób usprawnić pracę oraz poprawić o efektywność pracowników?

W czasach informatyzacji zarządzanie obiegiem dokumentów może przybrać niesamowicie sprawną formę, co umożliwia elektroniczny system, który nie bez powodu cieszy się tak ogromną popularnością. Elektroniczny system obiegu dokumentów pozwala na stopniowe odchodzenie od tradycyjnej papierowej obsługi dokumentów i daje możliwość sprawnego zarządzanie bazą danych. Rozwiązanie to idealnie sprawdza się zarazem w księgowości, sekretariatach, jak i kancelariach.